Isslott av pappesker
Hver gang vi får varer eller pakker i posten er det noen små som hiver seg over eskene i ren glede. Hva er vel ikke mer spennende enn esker og isoporfyll? Her har vi brukt god tid til å lage noe sammen av eskene.
Hva: Vi lager et isslott/dukkehus av pappesker vi har samlet.
Utstyr: Pappesker, maling, skolelim (et sterkere lim til å holde eskene sammen, vi brukte limpistol til det), isopor(trekanter), evt div perler og paljetter, saks
Hvordan: Vi samlet først sammen alle eskene vi hadde, tittet på formene og prøvde oss fram til hva slags slott vi ville lage.
Da formen var bestemt limte vi eskene sammen. Vi brukte limpistol til dette fordi vi ønsket at eskene skulle sitte godt sammen, slik at det kunne lekes med. Vi satt åpningene på eskene der vi ønsket å ha innganger til slottet og klippet til noe.
Vi malte så raskt over eskene med hvitmaling, for å fjerne bilder og div på eskene. Vi brukte hvitmaling fordi vi ønsket å lage et isslott.
Da maling og lim var tørket, kunne vi igjen ta fram slottet og starte pyntingen. Vi brukte isoporfyll(vi hadde fått med en varesending), formet som trekanter. Disse passet perfekt til å skape snø og is på slottet.
Siden dette var et slott var det noen (med dilla på Frost), som kunne tenke seg litt mer glamorøs pynt også, så vi fant fram det vi hadde av paljetter og skinnende saker.
Dette er et prosjekt vi har jobbet med over flere dager og tatt fram når vi hadde mulighet til det. Slik vi har gjort det her, passer denne aktiviteten best til de eldste barna i barnehagen, men kan fint tilpasses de yngste.
Hvorfor: Rammeplanen understreker viktigheten av barns medvirkning og vi har her hatt dette i tankene ved å la barna komme med forslag hele veien og startet hele prosjektet med utgangspunkt i materialer barna var meget opptatt av . De danner seg tanker og må ta valg underveis og sitter igjen med gleden av å ha skapt noe sammen. Å skape sammen i mindre grupper kan bidra til bedre fellesskap.
Rammeplan 3.3 Kunst, kultur og kreativitet
Barnehagen må gi barn mulighet til å oppleve kunst og kultur og til selv å uttrykke seg estetisk. Å være sammen om kulturelle opplevelser og å gjøre eller skape noe felles, bidrar til samhørighet. Barn skaper sin egen kultur ut fra egne opplevelser. Gjennom rike erfaringer med kunst, kultur og estetikk vil barn få et mangfold av muligheter for sansing, opplevelse, eksperimentering, skapende virksomhet, tenkning og kommunikasjon.